close

MARY KAY: PRIČA KOJA INSPIRIŠE – LEPOTA, KOZMETIKA I BIZNIS

mkmIntuition_cover

Većina nas je čula za kozmetiku Mary Kay, ali znamo li koja priča leži iza proizvoda?

Mary Kay se rodila kao Mary Kay Wagner u Hot Velsu u Teksasu. Najpoznatija je po imenu Mary Kay Ash, a kompaniju je osnovala 1963. godine, pre nego što se udala za gospodina Asha.

Njena životna priča je prilično interesantna i po tome što je već sa sedamnaest godina bila udata za Bena Rogersa, oca njeno troje dece, od kog se razvela tri godine kasnije, kada je počela karijeru u jednoj kompaniji za prodaju kućnih aparata, gde je kao vrlo uspešan trgovac radila do penzije, u koju je otišla 1963. Ta godina je vrlo značajna u njenom životu:

• Kao što smo pomenuli, prestala je da radi za kompaniju u kojoj je provela nekoliko godina gradeći karijeru;
• Udala se za Georgea Hallenbecka, koji joj je pomogao da pokrene svoj biznis;
• Pokreće svoju kozmetičku kompaniju;
• Gospodin Hallenbeck iznenada umire od srčanog udara mesec dana pre lansiranja kompanije. Mary Kay nastavlja sa lansiranjem po planu.

Malo je poznato da Mary Kay nije nameravala da pokrene svoj biznis. Svoj stari posao je napustila jer ju je zaobišlo unapređenje, koje je dobio čovek kog je obučavala. Njeno razočaranje zbog tog događaja bilo je glavni razlog da napusti posao i glavna motivacija da počne da piše knjigu koja bi pomogla ženama da prežive u poslovnom svetu kojim vladaju muškarci. Rad na toj knjizi se pretvorio u marketinški i poslovni plan za njen budući biznis. To se očigledno dogodilo slučajno – jednostavno, svaki korak je vodio ka sledećem. Biznis je započela sa samo 5 000 dolara, a tokom godina on je dostigao obim od skoro četiri milijarde u velikoprodaji.

Važno je još jednom istaći da je Mary Kay kozmetika stvorena kao rezultat želje jedne žene da poboljša ženske živote. Ženama je ponudila kvalitetne proizvode – kako bi se unapredio imidž svake žene, i savršenu poslovnu priliku – kako bi žene mogle da zarađuju dodatni novac, uživaju u fleksibilnosti i rastu kao samostalni preduzetnici. Rezultat je kompanija koja, više od 55 godina kasnije, i dalje otelovljuje osnovnu filozofiju svog osnivača: koristiti zlatno pravilo reciprociteta kao vodilju u poslu i pomoći ženama da žive uravnotežen život, stavljajući na prvo mesto boga, na drugo porodicu i na treće karijeru. Mary Key je uvek naglašavala važnost prepoznavanja dostignuća drugih i stalno je podsticala i zaposlene u kompaniji i nezavisne prodavce da se ponašaju kao da svaka osoba koju sretnu, nosi oko vrata znak na kome piše: „Učini da se osećam važnom”.

Danas je kompanija Mary Kay Cosmetics, ili Mary Kay Inc., i dalje verna načelima Mary Kay Ash i kao rezultat toga ostaje jedna od najvećih kozmetičkih kompanija specijalizovanih za proizvodnju i direktnu prodaju više od dvesta proizvoda, uključujući kreme za kožu, šminku, parfeme, dodatake ishrani i ostale proizvode za ličnu negu.
Mary Kay prodaje kozmetiku putem dvostrukog marketinškog modela.

Distributeri (tzv. beauty consultants – konsultanti za lepotu) potencijalno mogu da zarade direktnom prodajom ljudima u svojoj zajednici, a takođe dobijaju i proviziju za veleprodajne narudžbine koje naprave ljudi koje zapošljavaju u svojoj distribucijskoj mreži.

Za razliku od mnogih kompanija, Mary Kay nije ograničavala prodajne teritorije. Distributeri su mogli da zaposle druge distributere iz bilo kog dela sveta. Kompanija je takođe pokrenula podsticajni program koji je uključivo dodelu ružičastog kadilaka. Ova poznata nagrada osnovana je 1967. godine, kada je ružičasti kadilak dodeljen najboljem direktoru prodaje. Godinu dana kasnije dodijeljeno je pet kadilaka, a sledeće deset. Do 1970. godine kompanija je dodelila dvadeset kadilaka. Kasnije su, umesto da se dodjeljuju na osnovu najbolje prodaje, kadilaci počeli da se dodeljuju svakom direktoru prodaje koji bi dostigao unapred određeni nivo prodaje. Do 1993. godine 6.500 konsultanata vozilo je ružičaste kadilake ili druge automobile dobijene kao nagrada. Kompanija Mary Kay Cosmetics je uspela da se proširi izvan tržišta SAD: prvo u Australiju 1971. godine, a onda u još 35 zemalja na pet kontinenata. Najjače tržište ima u Kini.

Teško je reći je da li će se Mary Kay Cosmetics proširiti izvan sadašnjih teritorija. Takođe je teško reći da li će Mary Kay kozmetički proizvodi privući novu generaciju žena na Balkanu.

Melville Ash, suprug Mary Kay, umro je 1980. godine. Mary Kay je umrla 2001., u 84. godini, ali njeno nasleđe ostaje. Za kraj vam predstavljamo neke njene misli vredne pamćenja.

 – Mi tretiramo naše ljude kao da su plemstvo. Ako ljude koji rade za vas poštujete i služite, i oni će vas poštovati i služiti.

– Stav je mala stvar koja pravi veliku razliku. 

– Kompanija je dobra onoliko koliko su dobri ljudi koje zapošljava.

– Koliko god da ste zauzeti, morate odvojiti vreme da učinite da se druga osoba oseća važnom.

Tags : mary kay